A vizsgadrukk leküzdése tanulási coachinggal

2023.01.29

A tanulás egy olyan mentális folyamat, melynek célja az új információk befogadása, rögzítése és az elsajátított új minták alkalmazása. A tanulási nehézségek azonban, legyen szó külső körülményekről vagy a tanuló képességeiből fakadó nehezítő körülményekről, gyakran elakadást okoznak a tanulási folyamatban. A tanulási nehézségek leküzdésére számos módszer létezik, egyik lehetőség a tanulási coaching. Wlodkowski Coaching and Learning Strategies in the Classroom (2015) című tanulmánya részletesen bemutatja, hogyan segíthet a coaching a tanulási nehézségek leküzdésében, és hogyan tehetik a coaching során tudatosított, fejlesztett képességek, illetve attitűdök célravezetőbbé és hatékonyabbá a folyamatot. A coaching segítségével fejleszthetjük a tanulók motivációját, önbecsülését és önálló tanulási képességeit, ami növeli az esélyét annak, hogy sikeresen teljesítsenek az iskolai feladatokban.

A tanulási coaching során sikeresen kezelhető motivációhiány

A tanulás folyamatának egyik meghatározó eleme a tanuló belső motivációjának megléte. A tanulási coach abban nyújthat támogatást a diák számára, hogy az megtalálja és fenntartsa a tanulás iránti érdeklődését, és számára elérhető, megvalósítható, releváns célt tűzzön ki, amiért úgy érzi, megéri tanulnia.

A tanulás során fellépő leggyakoribb elakadások a következők.

  • A tanulási stratégia hiánya, tehát azoknak a módszereknek és eszközöknek a nem tudatos használata, melyek meggyorsítják a tanulás folyamatát, és hatékonyan támogatják a megtanultak gyakorlatba való beépülését. A jól működő tanulási stratégia nagyban javítja a tanulási eredményeket.
  • A feladatok hibás megértéséből adódó nehézségek. A tanulási coach abban támogathatja a tanulót, hogy megtalálja a feladatok megértéséhez szükséges eszközöket, módszereket, és tudatosítsa magában azokat a folyamatokat, melyek számára megkönnyítik a teljesítést. Magasabb rendű cél, hogy a diák megtanulja, hogyan alkalmazza a megszerzett tudását más feladatok megoldására is.
  • Koncentrációhiányból fakadó tanulási nehezítettség esetén a tanulási coach olyan technikák elmélyítésére törekszik a tanulóval, melyek az időbeosztást és a hatékony munkavégzést segítik elő, összességében pedig javítják a tanulási eredményeket.
  • Tanulási nehézségekkel kapcsolatos önbecsülési problémák meglétekor elsőként azt kell feltárni és tudatosítani, hogy ez a tanulás előkészítő fázisában, folyamatában és/vagy a visszacsatolás során alakult ki. A tanulási coaching olyan önismereti folyamat, amely támogatja a diákot saját önbecsülése és az általa elért eredmények okainak pontosabb megértése terén.
  • Stresszkezelés. A túlterheltségből, hétköznapi életvitelünkből, a tanulóra helyezkedő külső és belső nyomás, az iskolai környezet és a magánélet kettőssége okán számos stresszfaktor éri a 21. századi tanulókat. A tanulási coach abban segítheti a diákot, hogy megtalálja a stressz kezelésére alkalmas technikákat, és a meglévő helyzetekre olyan megküzdési stratégiákat alakítson ki, melyek megkönnyítik, ezáltal sikeresebbé teszik a hétköznapi tanulási szituációit.

Az önbizalom és a tanulási eredmények

Az önbizalomhiányból fakadó vizsgaszorongás egy jellemző probléma a tanulók körében. Ennek során a tanuló nem hiszi el, hogy képes a vizsgára felkészülni, vagy hogy sikeresen teljesíteni fogja azt, ezért szenved a kudarctól való rettegés miatt, és ezáltal a megtanultak szóban vagy írásban való visszaadására többnyire sikertelen. Az önbizalom és a tanulási eredmények közti összefüggést számos tanulmány vizsgálta, az egyik ilyen Az önbizalom és a tanulási eredmények közti összefüggés (Pekrun et al.). A tanulmány tanulsága szerint a magas önbizalmú tanulók magasabb pontszámokat értek el a vizsgákon, mint alacsony önbizalmú társaik. Ezt az eredményt erősítette meg a Muris és kollégái által közölt A vizsgaszorongás és a tanulási eredmények közti összefüggés című tanulmány is.

A vizsgaszorongást és a sikerhez való kötődést megoldásfókuszú coaching segítségével a következő módszerekkel lehet csökkenteni:

  • Segít a tanulónak meghatározni és elérni a vizsgához kapcsolódó céljait.
  • Megtanítja a diáknak a stresszkezelés alapvető technikáit, mint például légzési gyakorlatokat, személyre szabott relaxációs technikákat és a pozitív gondolkodást.
  • Tudatosítja az egyénre jellemző tanulási stílust és az ehhez kapcsolódóan hatékony tanulási technikákat.
  • Segít megtalálni és megértetni a személy egyéni erősségeit, hogy növelje az önbizalmát.
  • A vizsgaszorongás leküzdése érdekében támogatja az átkeretezés (reframing) folyamatát, amely során a vizsgázó új nézőpontból tekinthet úgy a szituációra, mint saját és a vizsgáztatók elvárásaira és viselkedésére.
  • Segít a tanulónak megérteni, hogy a vizsga csupán egy aktuális pillanata, szakasza az életének, amit teljesítve más, számára más miatt fontos cselekvések felé fordulhat.

Pedagógusként nap mint nap látok példát felszabadult, magabiztos, ezáltal sikeres és szorongó, kétségek között őrlődő, ezét számos kudarcot megélő diákot. Utóbbiak sokszor saját tanult tehetetlenségük áldozatai, akik gyakran csak abban különböznek eredményes társaiktól, hogy kevesebb önismerettel, önbizalommal rendelkeznek, valamint nem tanulták meg pozitívan megélni az adott szituációt és feldolgozni az esetleges sikereket, kudarcokat.

Napjainkban nemcsak a kurdarckerülés, de a sikerfélelem is egyre gyakoribb jelenség. Mindkettő olyan mentálisan leküzdhető állapot, amelyet a Tanulási Coaching sikerrel támogathat.

Az önbizalom ugyanakkor nem helyettesíti, csupán támogatja a megszerzett tudást, a megtanult ismereteket. A tanulás folyamatának segítését coaching során tanulásmódszertani gyakorlatokkal, motivációs és a tanulási stílust feltérképező módszerekkel támogatjuk.

© 2023 Minden jog fenntartva
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen!