Iskolaérettség: feltételek, felmérés és fejlesztés

2023.05.22

Hogyan segíthetjük gyermekeink sikeres iskolai indulását? - merül fel minden szülőben a kérdés... Hogy egy gyermek készen áll-e az általános iskolai tanulmányokra, nem csupán az életkora határozza meg. Az iskolaérettség összetett fogalom, amely magában foglalja a fizikai, pszichés, szociális és kognitív alkalmasságot is. Ez a cikk feltárja az iskolaérettség különböző aspektusait, beleértve a testi és mentális feltételeket, az iskolaéretlenség jeleit és következményeit, valamint a család szerepét az iskolaérettség kialakításában. Blogbejegyzésemben rávilágítok a fejlesztés fontosságára, bemutatva a komplex mozgásterápia (KMT) módszerét is, amely hatékonyan segíthet az éretlenség leküzdésében és az iskolaérettség elérésében. Lássuk, hogyan támogathatják a szülők gyermekeiket az iskolakezdés előtt és után, hogy sikeresen kezdjék meg tanulmányaikat, és kiegyensúlyozottan fejlődjenek az iskolai környezetben!

Mi az iskolaérettség, és milyen tényezők befolyásolják?

Az iskolaérettség fizikai és pszichés alkalmasságot jelent arra, hogy a játékos óvodai évek után a gyermek elkezdje általános iskolai tanulmányait. Az iskolaérettség nem egyenlő az okossággal és az ügyességgel, és a gyermek 6 éves korára nem válik automatikusan iskolaéretté. Feltételei közé tartozik a testi (kb. 120–130 cm magasság, átlagosan 20–22 kg testsúly), biológiai, mozgásbeli érettség, a kellően jó fizikai és egészségi állapot, melyet a legtöbb gyermek nagyjából 6-7 éves korára ér el. Az iskolaérettséghez szükség van továbbá megfelelő, a kortársakkal közel azonos érzelmi, szociális és kognitív fejlettségre is.

Az éretlenség lefőbb jelei közé tartozik a figyelemzavar, a hiperaktivitás, az érzelmi labilitás, az agresszivitás és az önértékelési zavar. Ezek okai lehetnek az érzelmi és szociális környezet hiányosságai, a tanulási nehézségek és az egészségügyi problémák is. A korai iskoláztatása mentális és tanulásban jelentkező problémákat okozhat. A megismerő tevékenység jelentős zavara jellemzően az észlelés, az emlékezet és figyelem, valamint a gondolkodási funkciók rendellenességében nyilvánul meg. Érzelmi szempontból a gyermek 6-7 éves korára egyre jobban képes az érzelmeinek azonosítására és megértésére. Eddigre megtanulja kezelni az alapvető érzelmeket, mint a boldogság, szomorúság, harag vagy félelem, és kifejezni azokat. Szociális fejlődése során elkezdi megérteni mások érzéseit és perspektíváját, és egyre inkább képes együttműködni másokkal, megosztani és törődni velük.

Kognitív szempontból a gyermek egyre fejlettebben, logikusabban gondolkodik és old meg összetettebb problémákat is. Memóriájának fejlődése lehetővé teszi számára, hogy emlékezzen múltbeli eseményekre és információkra, és azonosítsa azokat. A nyelvi készségei összetettebbé válnak, és egyre jobban képes megértetni magát másokkal.

Ami a fiúk és a lányok érettségét illeti, általánosságban elmondható, hogy nincs jelentős különbség közöttük az iskolaérettség terén. Mind a fiúk, mind a lányok hasonló mérföldköveket érnek el az érzelmi, szociális és kognitív fejlődés terén. Azonban fontos megjegyezni, hogy minden gyermek egyedi és különböző ütemben fejlődik, így bizonyos egyéni különbségek előfordulhatnak. Fontos, hogy a fejlődés üteme és mérföldkövei nem azonosak két gyermek esetében sem, így nem szabad általánosítani sem a nemek, sem egyes gyerekek között.

Az iskolaéretlenség és a túl korai iskoláztatás hátrányai

Az iskolaréetlenség és a túl korai iskoláztatás súlyos kihívásokat jelenthetnek a gyermek fejlődésére és tanulására nézve. Az iskolaéretlenség jelei közé tartozik a figyelemzavar, a hiperaktivitás, az érzelmi instabilitás, az agresszió és az önértékelési zavar. Ez a kihívásokkal küzdő gyermekek számára számos nehézséget okozhat az iskolai tevékenységekben, ráadásul számos tényező, mint például az érzelmi és szociális környezet hiányosságai, a tanulási nehézségek és az egészségügyi problémák tovább súlyosbíthatják az iskolai nehézségeket.

Az iskolaérettség előtt történő beiskolázás során a gyermek még nem rendelkezik a szükséges fejlettséggel és készségekkel az iskolai tanulmányokhoz, és bár gyakran maga az oktatási rendszer vagy épp a környezet hajszolják bele ebbe a helyzetbe a gyermeket, ez számos negatív következménnyel járhat. Túlzott terhet jelenthet a gyermek számára, ha nem tud megfelelően lépést tartani a tananyaggal és az elvárásokkal, ami aztán mentális és tanulási problémákhoz vezethet, és csökkentheti a gyermek önbizalmát és iskolai motivációját. A korai felismerés, az egyéni támogatás és a megfelelő pedagógiai beavatkozások lehetőséget adhatnak a gyermekeknek arra, hogy megbirkózzanak ezekkel a kihívásokkal és sikeresen elérjék az iskolaérettséget.

Egy éretlen gyermek számára az iskolai tananyag és feladatok túlzott megterhelést jelenthetnek, és nem tudja azokat megfelelően feldolgozni és befogadni. Ez tanulási nehézségek kialakulásához vezethet, amelyek akadályozhatják a tanulás folyamatosságát és eredményességét. Az éretlen gyermek gyakran küzdhet a tananyagra való emlékezés és annak felidézésének nehézségével, az összpontosítás és a problémamegoldás kihívásaival, valamint a gondolkodási képességek, a lassabb vagy zavaros gondolkodásból fakadó félreértések feldolgozásával. Emellett az éretlenség pszichológiai problémákat is kiválthat. A gyermek lehet frusztrált, mert nem tudja követni a többiek tempóját, vagy csökkenhet önbizalma, mert gyakran látja, hogy társai sikeresebben boldogulnak nála. Ez negatívan befolyásolhatja az önértékelést és a motivációját, ami végül befolyásolhatja iskolai eredményei és szociális kapcsolatait. Az iskolai kudarcélmények és az esetleges lemaradás további stresszt és frusztrációt okozhatnak, ami tovább csökkentheti a tanulás és az iskolai iránti érdeklődését.

Az iskolaérettség fejlesztése családi környezetben

A család jelentős szerepet játszik a gyermek fejlődésében és az iskolára való felkészítésében. A kedvező családi környezet és a szülők gondoskodása pozitív hatással van az iskolaérettség elérésére, míg a hátrányos vagy kihívást jelentő családi tényezők negatívan befolyásolhatják azt. A szeretetteljes, támogató és stimuláló családi környezet elősegíti a gyermek érzelmi, szociális és kognitív fejlődését. A szülők aktív részvétele a gyermek játékaiban, beszélgetéseiben és különböző tevékenységeiben, valamint az otthoni tanulási lehetőségek biztosítása fejlesztő hatással bír. Az otthoni olvasás, játékok, kreatív tevékenységek és beszélgetések fejlesztik a gyermek kommunikációs készségeit, figyelmét és problémamegoldó képességét, melyek mind az iskolaérettség feltételei.

Nem lehet eltekinteni attól sem, hogy a családi környezetben tapasztalt gazdasági és szociokulturális tényezők is szerepet játszanak az iskolaérettségben. A stabil anyagi helyzet, a megfelelő szociális kapcsolatok és a támogató közösségi háló pozitívan hathat a gyermek fejlődésére és az iskolára való felkészülésére. Ugyanakkor a szegénység, a szociális elszigeteltség vagy a hátrányosan befolyásoló, esetleg megfélemlítő környezet kihívásokat gördítenek az iskolába induló diák elé. A családi környezetben átélt stressz, konfliktusok és instabilitás mind negatívan befolyásolják az iskolaérettséget. Az otthoni viszonyokban tapasztalt trauma, hiányos vagy zavart kommunikáció, illetve a nevelési módszerek hiányosságai problémákat okozhatnak a gyermek érzelmi és szociális fejlődésében. Ezért fontos, hogy a családok támogatást és erőforrásokat kapjanak a szülői készségek fejlesztéséhez és a pozitív családi környezet megteremtéséhez.

A komplex mozgásterápia (KMT) szerepe az iskolaérettség fejlesztésében

A komplex mozgásterápia (KMT) egy olyan pedagógiai fejlesztő eljárás, amely a tanulási és magatartási problémákkal küzdő gyermekek megsegítésére jött létre. Fókuszában az idegrendszer részleges éretlensége áll, amely jól korrigálható, az ember természetes mozgásfejlődésén alapuló fejlesztő gyakorlatokkal. A KMT segíthet az iskolaérettség elérésében és az éretlenség leküzdésében. Tudományosan alátámasztott tény (lásd. Katona Ferenc: Fejlődésneurológia, neurorehabilitáció), hogy a tanulási problémák 70%-a az idegrendszeri éretlenségre vezethető vissza, ezzel együtt az idegrendszer fejlődése szoros kapcsolatban áll a mozgásfejlődés folyamatával. Ugyancsak Katona mutat rá, hogy a csecsemővel veleszületett ösztönös mozgásminták visszamaradása, vagy a később tanult mozgásformák fejlődésbeli elmaradása, esetleg egy-egy szakasz kimaradása ugyancsak fokozza az idegrendszeri fejlődés elmaradását.

Ilyen veleszületett mozgásminták a szájkörnyéki reflexek, a fej emelésére és forgatására szolgáló, valamint az egyensúlyi rendszerhez kapcsolódó reflexek, az elemi úszó, kúszó, mászó és járás mozdulatai, valamint a kapaszkodás reflexe. Ezek mindegyike más-más agyterület fejlettségéről árulkodik, azonban az 5-6. hónap körül már a külső környezet ingerei is nagyban befolyásolják az idegrendszer érését. E mozgások, illetve reflexek fejletlensége magával vonzza az agy kérgi területeinek bizonyos fokú fejletlenségét, ami később a beszéd, az írás és az olvasás nehézségeit eredményezi. A csecsemő mozgásfejlődése viszonylag gyorsan zajlik le, és ezzel párhuzamosan az agy érési folyamata is eltérő területeken valósul meg. Ahhoz, hogy a beszédfejlődéshez, valamint az iskolában szükséges írás és olvasás megtanulásához szükséges agyfunkciók a lehető legjobban működjenek, nélkülözhetetlen a megfelelő mozgásingerek időben történő megszerzése.

Jó hír, hogy a neuroplaszticitásnak köszönhetően az elmaradt vagy hiányosan megszerzett tapasztalatok a későbbiek során pótolhatóak, a hiányzó neurális kapcsolatok sikerrel kiépíthetők. Fontos tényező azonban az idő. A hatékony fejlesztés nem egyik napról a másikra történik, mint ahogy a csecsemőkori fejlődés is hónapok, évek alatt megy végbe, valamint a minél korábban megkezdett gyakorlás hoz relatíve gyors eredményt. Tilos azonban elvárásokat, időkorlátokat szabnunk a gyermeknek, hiszen a genetikai különbözőségek és az egyéni fejlődési ütem mindenki esetében különböző.

A komplex mozgásterápiás (KTM) gyakorlatsor összeállítása épp ezért mindig személyre szabott. Ennek biztosítása egyéni felméréssel kezdődik, aztán pedig jöhet a torna. A napi rendszerességgel beiktatott fejlesztő mozgások történhetnek folyamatos, szakember által kontrollált keretek között, de van lehetőség otthoni gyakorlásra is, melyet időről időre felülvizsgálat és a továbbhaladás előírása kísér.

A legfontosabb, hogy minden gyermek időben kapja meg a hathatós segítséget, hogy mihamarabb sikernek és örömnek élje meg a tanulást.

© 2023 Minden jog fenntartva
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen!